Κατατέθηκε στην βουλή το σχέδιο νόμου, με διατάξεις που οδηγούν τους συνεταιρισμούς σε εμπορική ασφυξία
Παρά τις έντονες αντιδράσεις του Συνεταιριστικού κόσμου κατατέθηκε σήμερα – Πέμπτη 6 Απριλίου – στην Βουλή το σχέδιο νόμου του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων με τίτλο «Αγροτικοί συνεταιρισμοί, μορφές συλλογικής οργάνωσης του αγροτικού χώρου και άλλες διατάξεις». Σημειώνεται πως σε πρόσφατη πανελλαδική συνάντηση Συνεταιριστικών Οργανώσεων στις 17 Μαρτίου, από όλες τις περιοχές της χώρας, καταδικάστηκε ομόφωνα ως χειρότερο από το αρχικό κείμενο που δόθηκε σε διαβούλευση, αλλά και από τον νόμο 4015/2011 «Σκανδαλίδη», καθώς οι προβλέψεις του για άκρατο παρεμβατισμό του κράτους στα εσωτερικά του συνεταιριστικού κινήματος θα δημιουργήσουν συνθήκες εμπορικής ασφυξίας.
Επίσης, επισημάνθηκε ότι δεν λύνει ουσιαστικά κανένα πρόβλημα, αντίθετα δημιουργεί νέα προβλήματα στην λειτουργία των συνεταιρισμών, τα οποία θα οδηγήσουν στην διάλυσή τους.
Αναλυτικότερα, επιγραμματικά οι βασικές αντιρρήσεις των Συνεταιριστών επί του κατατεθέντος πλέον σχεδίου νόμου αφορούν στα εξής επί μέρους σημεία του:
- Το ότι ένας Συνεταιρισμός οφείλει να περιορίζει τον όγκο των συναλλαγών του με τρίτους, μη μέλη του, στο όριο των συναλλαγών με τα μέλη του (άρθρο 23), περιορισμός που αν ισχύσει δημιουργεί εμπορική ασφυξία σε κάθε συνεταιριστική επιχείρηση.
- Το ότι εμμένει να θεωρεί μη αγροτικές συνεταιριστικές οργανώσεις τους Δασικούς Συνεταιρισμούς και τις Ενώσεις τους (άρθρο 1).
- Η λιτότητα του άρθρου 2 σχετικά με τους Γυναικείους Συνεταιρισμούς και το γεγονός πως τα όποια μέτρα ανάπτυξής του μετατίθενται για το μέλλον με έκδοση αποφάσεων των κατά περίπτωση συναρμόδιων υπουργών.
- Η ασάφεια του καθεστώτος σχετικά με τους Κλαδικούς Συνεταιρισμούς και τους Κλαδικούς Εθνικούς Συνεταιρισμούς όσον αφορά την διαβάθμισή τους, αλλά και για το αν έχουν την δυνατότητα άσκησης εμπορικής δραστηριότητας (άρθρο 31).
- Η έλλειψη πρόβλεψης καταστατικής δυνατότητας επίλυσης προβλημάτων σε συνεταιρισμούς λόγω ασαφειών του νόμου, όπως προϋπήρχε σε όλους τους προηγούμενους συνεταιριστικούς νόμους (άρθρο 4).
- Το ασαφές καθεστώς των επενδυτών που μπορούν να εγγράφουν οι συνεταιρισμοί ως μέλη τους (άρθρο 6).
- Τα εξόφθαλμα δείγματα κρατικού παρεμβατισμού στην λειτουργία των Συνεταιρισμών που περιέχονται στο άρθρο 12, όπως η μη δυνατότητα εκλογής στο προεδρείο Γενικής Συνέλευσης των Μελών του Δ.Σ. ή η παράγραφος 7 που καθορίζει της δυνατότητες εκλογής αντιπροσωπευτικής γενικής συνέλευσης. Καθώς και η προβληματική διατύπωση της παραγράφου 8 του εν λόγω άρθρου, για μεταβολή, συγχώνευση και λύση.
- Ιδιαίτερη αίσθηση προκαλεί η πρόβλεψη του άρθρου 16 πως τα μέλη των Διοικητικών και Εποπτικών Συμβουλίων των Συνεταιρισμών μπορούν να εκλεγούν μόνο για δύο συνεχόμενες θητείες, η οποία κρίνεται τουλάχιστον απαράδεκτη αν όχι αντισυνταγματική. Όπως τονίζεται, δεν υπάρχει κανένα άλλο νομικό πρόσωπο στην Ελλάδα που ασκεί εμπορική ιδιότητα και ο νόμος να του βάζει περιορισμούς στις θητείες των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου του, και με την ρύθμιση αυτή εγείρονται σοβαρά ζητήματα για την οικονομική βιωσιμότητα των συνεταιριστικών επιχειρήσεων. Επίσης, επισημαίνεται η αναγκαιότητα μεταβατικών διατάξεων διότι σε συνδυασμό με την παράγραφο 8 του άρθρου 17 θα προκύψουν σοβαρά προβλήματα λειτουργίας για τις συνεταιριστικές οργανώσεις που έχουν μετατραπεί βάσει διατάξεων του ισχύοντος συνεταιριστικού νόμου. Ενδεχομένως θα τεθεί θέμα αιφνίδιας κατάργησης διοικήσεων!
- Επίσης, στο ίδιο άρθρο 16, οι προβλέψεις της παραγράφου 7 για την ευθύνη των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου για τις ζημίες που υπέστη ο Συνεταιρισμός κατά την θητεία τους είναι ιδιαίτερα αυστηρές – σε επίπεδο ομορρύθμου εταιρείας – γεγονός που ενδέχεται σοβαρά να λειτουργήσει αποτρεπτικά στην συμμετοχή των μελών των συνεταιρισμών στην διοίκησή τους.
- Ανησυχίες και προβληματισμούς δημιουργούν και οι παράγραφοι 11 και 13 του άρθρου 16 που αφορούν τον τρόπο διορισμού Γενικού Διευθυντή σε ένα Συνεταιρισμό και την υποχρέωση των μελών να παρακολουθήσουν κατά τους πρώτους έξη μήνες της θητείας τους βασική συνεταιριστική εκπαίδευση, αντίστοιχα. Σημειώνεται πως η εν λόγω εκπαίδευση περιλαμβάνει παρακολούθηση σεμιναρίων του υπό δημιουργία «Ταμείου αγροτικής συνεταιριστικής εκπαίδευσης και κατάρτισης» (του άρθρου 39 του ιδίου σχ. νόμου).
- Σημαντικές ανησυχίες εγείρονται και από το επόμενο άρθρο 17 το οποίο ρυθμίζει τις αρχαιρεσίες για την εκλογή μελών των Διοικητικών Συμβουλίων και συγκεκριμένα για τα θέματα της υποχρέωσης ύπαρξης δικαστικού λειτουργού, της υποχρεωτικής ποσόστωσης γυναικών υποψηφίων και τους σταυρούς προτίμησης, τα οποία κρίνεται ότι θα δημιουργήσουν σοβαρά προβλήματα στην διεξαγωγή εκλογών.
-Επίσης, κρίνεται επείγουσα η πληρέστερη φοροτεχνική επεξεργασία του καθορισμού των όρων πλεονάσματα και κέρδη μιας συνεταιριστικής επιχείρησης (άρθρο 23).
Σε αβεβαιότητα οι Αναγκαστικοί Συνεταιρισμοί και η θεσμική εκπροσώπηση των αγροτών
Σημειώνεται πως στο κείμενο του σχεδίου νόμου που είχε δοθεί στην δημοσιότητα τον Μάρτιο, μέσω διαρροών, υπήρχε με ρητή αναφορά στο άρθρο 32 ειδική μεταχείριση για τους Οινοποιητικούς Συνεταιρισμούς της Σάμου, καθώς και στην Ένωση Οινοποιητικών Συνεταιρισμών Σάμου, καταργώντας την αναγκαστικότητα του χαρακτήρα τους, ενώ παρέμενε ο αντίστοιχος χαρακτήρας για τις Ενώσεις και τους Συνεταιρισμούς των Μαστιχοπαραγωγών της Χίου και των Θηραϊκών προϊόντων Θήρας και Θηρασίας, καθώς και του Αναγκαστικού Συνεταιρισμού Κροκοπαραγωγών. Γεγονός που οδηγούσε σε σκέψεις για κεντρική πολιτική παρέμβαση εξυπηρέτησης ιδιωτικών οινοποιητικών συμφερόντων στην Σάμο.
Πλέον το κατατεθέν σχέδιο νόμου, με το ίδιο άρθρο, περιορίζεται στο να περιγράφει τον τρόπο μετατροπής των Αναγκαστικών Συνεταιρισμών σε Αγροτικούς Συνεταιρισμούς του παρόντος νόμου. Βέβαια στην παράγραφο 2 αναφέρεται πως η μετατροπή των αναγκαστικών συνεταιρισμών και των Ενώσεών τους πραγματοποιείται με απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, ύστερα από αίτημά τους προς την αρμόδια αρχή, ή σε περίπτωση παραβίασης του δικαίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της εθνικής νομοθεσίας. Δεδομένου ότι υπάρχει νομική εμπλοκή για την αναγκαστικότητα των συνεταιριστικών οργανώσεων της Σάμου, μετά από προσφυγή ιδιώτη σε εθνικά και κοινοτικά δικαστήρια, η ερμηνεία της εν λόγω διάταξης μάλλον οδηγεί στην προηγούμενη πιο συγκεκριμένη δομή του άρθρου 32!
Επίσης, σημειώνεται, πως έχει απαλειφθεί η παράγραφος 4 του άρθρου 42, σύμφωνα με την οποία η θεσμική εκπροσώπηση των αγροτών και των οργανώσεών τους επαφιόταν σε προσωπική απόφαση του εκάστοτε υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και είχε προκαλέσει ιδιαίτερα αρνητική αίσθηση.
Το διαβάσαμε στο paseges.gr